Alt tekst omschrijft wat er met een illustratie wordt bedoeld, wat er op te zien is. Aangezien de Googlebot blind is, moeten we hem vertellen wat er te zien is op de foto. Dat verhoogt de vindbaar in Google mits de omschrijving relevant is voor de rest van de content in het artikel of op de pagina.

Na een aantal testen zag ik dat de alt teksten snel worden geindexeerd en weergegeven in de SERP (search engine result pages). Voor een internationale onderneming heb ik honderden alt teksten van de Nederlandstalige website ingevoerd. Dat werd snel opgepikt door Google zodat op de afbeeldingen pagina van Google op nagenoeg alle zoektermen de website van de klant prominent werd weergegeven.

Niet te onderschatten zijn de zoekresultaten voor de pagina met afbeeldingen van Google. Veel bezoekers kijken op deze pagina. Veel mensen zijn visueel ingesteld en zoeken eerder bij beeldmateriaal dan tekst.

Alt teksten zijn ook fijn voor leesmachines die visueel gehandicapten ondersteunen. Bedenkt dat veel mensen hier gebruik van maken. De clickratio van je pagina gaat omhoog en draagt bij aan een hogere positie.

De vraag is: wat vul je in in als omschrijving, als alt tekst? En hoeveel tekst kan je dan kwijt? Dat is behoorlijk wat heb ik ontdekt. Denk aan ca. 120 posities. Dat betekent dat, wanneer je met longtail zoektermen werkt, je vaak de volledige omschrijving in kan plaatsen.

Goede alt tekst verhoogt ook de organische vindbaarheid en ranking. Immers, hoe meer er op een link wordt geklikt des te meer autoriteit kent Google toe aan de betreffende link. Zodoende kruipt de website/pagina gestaag omhoog in de gratis zoekresultaten.

Meer over werken met Google vind je hier: http://www.hofman-online.nl/hoger-in-google/